3. Hoe werkt ‘Restant persoonsgebonden aftrek’?

Als uw klant veel aftrekbare kosten heeft maar een laag inkomen, kan het voorkomen dat u de totale persoonsgebonden aftrek niet helemaal kunt verrekenen met het inkomen in box 1, 3 of 2. Er ontstaat dan een restant persoonsgebonden aftrek. De Belastingdienst rekent dit uit en verrekent dit met het volgende jaar.
U vult dit restant in bij de aangifte van het volgende jaar. Als u in dat jaar het restant ook niet kunt verrekenen, doet de Belastingdienst dit in het daaropvolgende jaar. Dit houdt zo aan tot het hele restant persoonsgebonden aftrek is verrekend met het inkomen in box 1, 3 of 2.
Het restant persoonsgebonden aftrek kunt u vinden op de beschikking van de definitieve aanslag. Dit restant vult u in onder ‘Restant persoonsgebonden aftrek’ in de aangifte van het jaar erop.
Heeft uw klant nog geen definitieve aanslag gekregen? Dan kunt u het bedrag uit de aangifte overnemen. Dit bedrag vindt u in het eindoverzicht van de aangifte.