3. Heel kleine pensioenen vervallen per 1 januari 2019

Vanaf 1 januari 2019 vervallen heel kleine pensioenen. Dit zijn pensioenen van € 2 of minder bruto per jaar. Pensioenuitvoerders kunnen pensioenen van meer dan € 2 en minder dan € 474,11 bruto per jaar samenvoegen met het huidige pensioen.

Hebt u klanten die een heel klein pensioen willen behouden? Dan moeten zij vóór 1 januari 2019 contact opnemen met hun pensioenuitvoerder (bijvoorbeeld een pensioenfonds of verzekeraar) om te vragen naar de mogelijkheden, zoals storten op de bankrekening.

Via mijnpensioenoverzicht.nl kunnen uw klanten nagaan of zij ergens een heel klein pensioen hebben opgebouwd.

Waarom zijn er nieuwe regels voor kleine en heel kleine pensioenen?
Mensen wisselen vaker van baan en blijven korter bij een werkgever. Hierdoor bouwen werknemers bij verschillende werkgevers, en dus bij verschillende pensioenuitvoerders, (meerdere) kleine pensioenen op. Mensen kopen kleine pensioenen vaak af. Dit hoort dan niet meer bij het latere pensioen.

Door deze kleine pensioenen vanaf 1 januari 2019 samen te voegen bij het pensioen dat nu wordt opgebouwd, behouden mensen hun pensioen en is het over minder potjes verdeeld.

2. Belasting betalen met iDEAL

In 2018 zet de Belastingdienst iDEAL in als online betaalmiddel. In de pilot kunnen zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) hun btw met iDEAL voldoen. De ontwikkeling maakt onderdeel uit van de proef ‘Boekhouden, belastingaangifte doen en betalen in één’ waarbij zzp’ers gebruikmaken van een online boekhoudpakket met het keurmerk Zeker-OnLine.

Zzp’ers die meedoen gaan aan de slag met een online boekhoudpakket in een veilige omgeving dat automatisch de gegevens voor de btw-aangifte klaarzet. Vervolgens verzendt de ondernemer de aangifte vanuit het pakket en betaalt met iDeal. De Belastingdienst biedt zekerheid door direct te communiceren dat de aangifte is binnengekomen en de betaling is geslaagd.

De Belastingdienst heeft voor de proef zzp’ers op het oog die nu vooral zelf (met bijvoorbeeld Excel) hun boekhouding bijhouden en baat hebben bij praktische hulpmiddelen, zoals online boekhoudsoftware.

Inmiddels zijn ruim 500 betalingen met iDEAL ontvangen. Voor Belastingdienst Inning & Betalingsverkeer is daarmee sprake van een geslaagde start van de proef. De komende periode wordt de proef verder uitgebreid onder klanten van de samenwerkende leveranciers van online boekhoudpakketten die aangesloten zijn bij het keurmerk Zeker-online. Ook lijkt de weg vrij om betalen met iDEAL mogelijk te maken voor andere belastingmiddelen.

Foutenlast
Betalen met iDEAL moet er ook voor zorgen dat de foutenlast bij de btw-aangifte fors wordt verminderd. Ondernemers maken vaak onbewust fouten bij het overnemen van het betalingskenmerk of bedrag. Met de iDEAL-koppeling behoren dit soort fouten tot het verleden.

Aanmelden
Zzp’ers in uw klantenkring kunnen zich nog steeds aanmelden voor een proef met online boekhoudpakketten.

Lees meer op belastingdienst.nl

Lees ook de eerder verschenen artikelen:

1. Intermediairs worden verplicht grensoverschrijdende constructies te gaan melden

Er wordt wetgeving voorbereid die intermediairs zoals belastingadviseurs, accountants en financiële instellingen vanaf 1 juli 2020 verplicht stelt om grensoverschrijdende constructies die gebruikt kunnen worden om belasting te ontduiken bij de Belastingdienst te melden. De informatie die vanaf dan geleverd moet worden gaat terug tot 25 juni 2018.

Dit vloeit voort uit een Europese richtlijn die in maart dit jaar is aangenomen. Vanaf 31 oktober 2020 moet de eerste informatie tussen de belastingdiensten van de Europese lidstaten onderling uitgewisseld worden.

Dit betekent een belangrijke stap in de strijd tegen belastingontwijking. Met het nieuwe waarschuwingssysteem krijgen belastingdiensten meer informatie over potentiële misbruiksituaties, zodat zij hierop ook actie kunnen ondernemen. Dit heeft ook een preventieve werking op het aantal potentieel agressieve fiscale adviezen.

De komende periode wordt de richtlijn nog in wet- en regelgeving uitgewerkt, die naar verwachting in de loop van 2019 wordt ingediend bij de Tweede Kamer. Er volgt dit najaar een internetconsultatie waarmee belanghebbenden een reactie kunnen geven op de voorgenomen wetgeving.

Omdat de informatieplicht zal gaan gelden vanaf 25 juni 2018, wil het ministerie van Financiën belanghebbenden nu al op de hoogte stellen. De informatie over de periode van 25 juni tot 1 juli 2020 hoeft pas uiterlijk 31 augustus 2020 aan de Belastingdienst te worden verstrekt.

Als er vanaf 2020 een melding wordt gedaan dan betekent dit dat een belastingconstructie voor de Belastingdienst mogelijk de moeite van het verder onderzoeken waard is. Van belastingontduiking hoeft geen sprake te zijn. Als gevolg van de Europese richtlijn krijgen de belastingdiensten van alle lidstaten toegang tot een database met informatie over deze constructies, die door de Europese Commissie wordt opgericht. De Belastingdienst krijgt zo meer inzicht in welke structuren gebruikt worden en kan hierop actie ondernemen.

Het kabinet pakt belastingontwijking en ontduiking aan. Door internationale constructies die zijn opgezet om belasting te ontduiken loopt de schatkist geld mis voor voorzieningen als zorg, onderwijs en veiligheid. Het kabinet zet daarom al geruime tijd in op de aanpak van belastingontduiking. Het nieuwe systeem levert hier een belangrijke bijdrage aan, in Nederland en in Europa.

  • 1
  • 2