8. Coronavirus: ondernemers kunnen Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb aanvragen

Mkb-ondernemers die direct geraakt zijn door de diverse kabinetsmaatregelen om het coronavirus in te dammen, kunnen vanaf dinsdag 30 juni 2020 de Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL) aanvragen. Bedrijven krijgen afhankelijk van de omvang van het bedrijf, de hoogte van de vaste kosten en de mate van omzetderving een tegemoetkoming voor hun vaste lasten tot een maximum van € 50.000 voor juni tot en met september 2020.

Voorwaarden TVL
Mkb-ondernemers in onder meer horeca, recreatie, evenementen, kermissen, podia en theaters krijgen – bovenop de tegemoetkoming loonkosten (NOW) – een belastingvrije tegemoetkoming van het ministerie van EZK om hun vaste materiële kosten te kunnen betalen. Bedrijven moeten van juni tot en met september 2020 minimaal 30% omzetverlies hebben door de coronacrisis. Het aandeel vaste lasten van de omzet is minimaal 4.000 euro. Van dat deel wordt maximaal 50% gecompenseerd. De tegemoetkoming is minimaal 1.000 euro en maximaal 50.000 euro. De regeling is eenmalig aan te vragen tot en met 30 oktober 2020.

Er is circa 1,4 miljard euro beschikbaar als tegemoetkoming voor deze ondernemingen waar meer dan 800.000 mensen werken. In aanmerking voor de TVL komen de getroffen sectoren uit de eerdere TOGS-regeling.

De extra, verruimde of meer toegankelijke kredietverlening en -garanties aan kleine en middelgrote bedrijven uit het eerste noodpakket (BMKB, GO, KKC, SEED Capital) lopen ook door. Ook is er de tweede tranche (200 miljoen euro) van de Corona Overbruggingslening (COL), die bijdraagt aan de verbetering van de liquiditeitspositie van innovatieve bedrijven (start-ups en scale-ups).

Waar kunnen ondernemers terecht?
Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb is vanaf dinsdag 30 juni via rvo.nl/tvl aan te vragen. Ondernemers melden zich voor de kredietregelingen bij hun kredietverstrekker, bijvoorbeeld hun bank. De regeling tegemoetkoming loonkosten (NOW) loopt via het UWV en ondersteuning zelfstandige ondernemers (TOZO) via de eigen gemeente. Voor belastingmaatregelen kunnen ondernemers terecht bij de Belastingdienst Zakelijk via www.belastingdienst.nl/coronavirus

 

7. Beantwoording Kamervragen over zelfstandigen die net buiten de Tozo vallen

De staatssecretaris van SZW heeft Kamervragen beantwoord over zelfstandigen die net buiten de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers (Tozo) vallen. Onder andere is gevraagd of het klopt dat als een ondernemer wel omzet heeft gemaakt in het eerste kwartaal van 2020 en voldoet aan het criterium voor de zelfstandigenaftrek, maar om wat voor reden dan ook (nog) niet was ingeschreven bij de KvK op 17 maart 2020, hij of zij geen aanspraak kan maken op de Tozo.
De staatssecretaris beantwoordt deze vraag bevestigend. Een persoon die met zijn onderneming niet staat ingeschreven in het handelsregister van de KvK is naar de definitie van de Tozo geen zelfstandige, omdat deze persoon niet heeft voldaan aan alle wettelijke vereisten voor de uitoefening van een eigen bedrijf of zelfstandig beroep (artikel 1, onderdeel a, Tozo). Een ondernemer dient het eigen bedrijf of zelfstandig beroep vanaf een week vóór tot een week ná de start in te schrijven in het handelsregister van de KvK (artikel 20 Handelsregisterwet 2007).
Voor de opzet van de Tozo is voor wat betreft de doelgroep in belangrijke mate aangesloten bij het bestaande Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz). De voorwaarde van inschrijving in het handelsregister van de KvK geldt ook voor het recht op bijstand op grond van het Bbz, als onderdeel van de wettelijke vereisten voor de uitoefening van een eigen bedrijf of zelfstandig beroep (artikel 1, onderdeel b, onder 1, Bbz). Er is niet overwogen om voor de Tozo af te wijken van deze voorwaarde voor bijstandsverlening aan zelfstandigen op grond van het Bbz, aldus de staatssecretaris.

 

6. Gevangenisstraf voor leidinggevende van accountants- en advieskantoor

Rechtbank Overijssel heeft een 39-jarige man tot een gevangenisstraf 12 maanden veroordeeld, waarvan 4 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van 3 jaar voor het plegen van belastingfraude. Als leidinggevende van een accountants- en advieskantoor had de man de leiding bij verschillende gedragingen die gericht waren op het doen van onjuiste aangiften omzetbelasting om op die manier de afdracht aan de belasting te verminderen.
De officier van justitie had gevorderd dat de man zou worden veroordeeld tot een gevangenisstraf van vijftien maanden, waarvan vijf maanden voorwaardelijk, met een proeftijd van drie jaren.

Uitspraak Rechtbank Overijssel, 2 juli 2020, nr. 08-993156-16:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOVE:2020:2250&showbutton=true&keyword=ECLI%3aNL%3aRBOVE%3a2020%3a2250

5. Aanvragen NOW 2.0 tot en met 31 augustus 2020

Werkgevers die in aanmerking willen komen voor de tweede tranche van de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW 2.0) kunnen sinds 6 juli 2020 een aanvraag indienen bij UWV. UWV verwacht, net als bij NOW 1.0, duizenden aanvragen per dag.
De regeling NOW 2.0 is bedoeld om zoveel mogelijk werkgelegenheid te behouden in deze moeilijke tijd. Werkgevers met minimaal 20 procent omzetverlies over een periode van vier maanden tussen 1 juni en 30 november 2020, komen in aanmerking voor een tegemoetkoming in de loonkosten voor de maanden juni 2020 tot en met september 2020, op voorwaarde dat ze hun personeel gewoon doorbetalen. Die tegemoetkoming is maximaal 90 procent bij een omzetverlies van 100 procent en evenredig minder bij een lager omzetverlies. In eerste instantie betaalt UWV een voorschot van 80 procent van de tegemoetkoming. Het voorschot voor NOW 2.0 wordt in twee termijnen betaald.
De aanvraagperiode voor NOW 2.0 loopt tot en met 31 augustus 2020.

Meer informatie:

https://www.uwv.nl/werkgevers/overige-onderwerpen/now/tweede-aanvraagperiode-now/index.aspx

 

 

4. Wetswijziging regelt: wijzigingen in openingstijden winkel is eigen keus ondernemer

Om gedwongen opening van winkels zoveel mogelijk te voorkomen en winkeliers daartegen te beschermen, komen er wettelijke regels tegen verplichte openstelling waar niet mee is ingestemd. Dat staat in de wetswijziging op de Winkeltijdenwet die op 9 juli jl. is ingediend bij de Tweede Kamer. Deze wetswijziging zorgt ervoor dat bijvoorbeeld een winkeliersvereniging niet zomaar de openingstijden kan wijzigen, zonder dat de ondernemer daar zelf mee heeft ingestemd.

Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat Mona Keijzer: “Ik hecht grote waarde aan een goede balans tussen vrijheid van ondernemerschap én gezamenlijke afspraken gericht op aantrekkelijkheid van een winkelgebied. Met deze wetswijziging kunnen winkeliers straks niet meer gedwongen worden op bepaalde momenten open te zijn, als ze daar zelf niet mee hebben ingestemd. Daarmee garanderen we dat die ondernemersvrijheid niet wordt beperkt door eenzijdige wijzigingen van openingstijden.”

Uitdrukkelijke instemming
De wijziging maakt geen inbreuk op contractvrijheid of de vrije keuze van gemeenten voor openingstijden zoals vastgelegd in de Winkeltijdenwet.
Wat met deze wijziging wél is vastgelegd, is dat de openingstijden waar de winkelier in het contract mee akkoord is gegaan, vervolgens niet eenzijdig door anderen kunnen worden gewijzigd. In het contract met een winkelier kan bijvoorbeeld staan dat een VvE, een winkeliersvereniging of een coöperatie nieuwe openingstijden kan vaststellen. De winkelier is hier dankzij deze wetswijziging echter alleen aan gebonden, als hij uitdrukkelijk met deze nieuwe openingstijden instemt, ook als de wijziging heeft plaatsgevonden voor inwerkingtreding van het wetsvoorstel.
Daarmee blijft de winkelier zelf verantwoordelijk voor primaire ondernemersbesluiten en worden eenzijdige veranderingen ná het sluiten van een contract voorkomen. Coördinatie en afspraken, bijvoorbeeld tussen winkeliers binnen een winkeliersvereniging, blijven natuurlijk wel mogelijk.

  • 1
  • 2