1. Bijzonder uitstel van betaling vanwege coronacrisis: terugbetalen nog niet nodig

Hebt u voor uw klant bijzonder uitstel van betaling aangevraagd vanwege de coronacrisis? Dan hebt u dit waarschijnlijk gedaan voor een periode van 3 maanden. U kunt ervoor kiezen om voor uw klant het bijzonder uitstel voor de uitgestelde belastingen te verlengen. Dit doet u snel en eenvoudig met een online formulier.

Als u eerder uitstel hebt aangevraagd voor uw klant en de periode van 3 maanden uitstel voorbij is, krijgt hij een brief van ons. Wellicht heeft uw klant deze brief in de afgelopen week ook zelf ontvangen. In de brief wijst de Belastingdienst er ook op dat u het bijzonder uitstel kunt verlengen.

Een passage in de brief is wat onhandig geformuleerd. Daardoor zou uw klant kunnen denken dat hij de uitgestelde belasting in 1 keer weer moet terugbetalen. Dit is niet het geval. De Belastingdienst gaat de brief hierop aanpassen.

Het kabinet wil ondernemers zo goed mogelijk helpen en kijkt naar gespreide terugbetalingsmogelijkheden en maatwerk. Dit wordt deze zomer verder uitgewerkt. Als er meer duidelijk is, informeert de Belastingdienst u hierover. Tot dat moment hoeft uw klant dus nog niet terug te betalen. Ook kunt u langer bijzonder uitstel aanvragen voor uw klant, als de 3 maanden zijn verstreken.

De verlenging van het bijzonder uitstel geldt voor alle aanslagen van belastingen waarvoor u voor uw klant eerder uitstel van betaling hebt aangevraagd. En voor aanslagen die uw klant tijdens de periode van verlenging ontvangt. Uiteraard is het mogelijk om voor die tijd te betalen, maar dit hoeft dus niet.

Bijzonder uitstel van betaling verlengen

Op belastingdienst.nl/bijzonderuitstel vindt u meer informatie over het aanvragen en verlengen van bijzonder uitstel van betaling, met een link naar het online formulier.