5. Minimaal 1 jaar niets afgedragen op btw-aangifte: onderneming gestopt?
De Belastingdienst stuurt een brief aan ondernemers die minimaal 1 jaar geen btw hebben afgedragen of in aftrek hebben gebracht. In dat geval gaat de Belastingdienst ervan uit dat de onderneming is gestopt. Ontvangt uw klant de brief en is zijn onderneming niet gestopt? Reageer dan uiterlijk 1 september 2020 op deze brief.
Is uw klant inderdaad gestopt met zijn onderneming? Dan hoeft u niets te doen. De Belastingdienst trekt het omzetbelastingnummer (ob-nummer) in en het btw-identificatienummer komt te vervallen. Uw klant ontvangt hierover een bericht van de Belastingdienst.
De Belastingdienst zet geen nieuwe btw-aangiften meer klaar. Reeds klaargezette btw-aangiften moet u nog wel invullen en versturen.
Overgang bedrijfsmiddelen naar privé
Trekt de Belastingdienst het ob-nummer in door gebrek aan economische activiteiten? Dan kan het zijn dat uw klant btw moet betalen over de waarde van bedrijfsmiddelen die naar privé zijn overgegaan.
Niet gestopt met onderneming
Is uw klant niet gestopt met de onderneming? Dan moet u of uw klant uiterlijk 1 september 2020 een brief aan de Belastingdienst sturen met daarin de volgende gegevens:
het kenmerk van de ontvangen brief (ob-nummer)
waarom al minimaal 1 jaar is ingevuld dat niets aan te geven is
het telefoonnummer waarop de Belastingdienst u kan bereiken tijdens kantooruren
het e-mailadres (alleen als de Belastingdienst u per e-mail mag benaderen)
waarom uw klant volgens u onder een ontheffing, vrijstelling of bijzondere regeling valt
Stuur uw brief naar het volgende adres:
Belastingdienst/Nihilaangiften
Postbus 2762
6401 DG Heerlen
Na ontvangst van de brief neemt de Belastingdienst schriftelijk of telefonisch contact op. De Belastingdienst trekt het ob-nummer niet in voordat er contact is geweest.
Meer informatie
4. Praktijkvraag over urencriterium voor ondernemers en zzp'ers
Houd ik recht op ondernemersfaciliteiten als ik niet kan voldoen aan het urencriterium van 1.225 uur per jaar?
Ondernemers en zzp’ers die het niet lukt om in de periode tussen 1 maart en 1 oktober 2020 te voldoen aan het urencriterium van 24 uur per week, kunnen aanspraak blijven maken op hun ondernemersfaciliteiten. Ook als u uw uren in deze periode niet kunt maken door de coronacrisis, zal de Belastingdienst er van uitgaan dat u deze uren wel heeft gewerkt. In lijn hiermee wordt ook het urencriterium van 800 uren per kalenderjaar in de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid versoepeld. Waarbij in coronatijd er ook automatisch van uit wordt gegaan dat de betreffende ondernemers ten minste 16 uren per week aan hun onderneming hebben besteed.
Voor ondernemers die sterk seizoensafhankelijk werken, zoals in de horeca of festivalbranche, is ook geregeld dat ze onder de versoepeling vallen.