7. Laatste TVL-periode geopend
De laatste periode van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) ging op 28 februari open. TVL Q1 2022 staat 4,5 week open, tot 31 maart 2022.
De aanvraagperiode was altijd 8 weken. RVO vraagt alle ondernemers die TVL Q1 2022 willen aanvragen, dit zo snel mogelijk te doen. Zeker als ook een accountantsproduct nodig is voor aanvragen boven de € 125.000. Dit kost tijd. Aanvragen moeten voor de deadline binnen zijn.
Coronasteun wordt afgebouwd
De minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) maakte op vrijdag 25 februari aan de Tweede Kamer bekend dat de coronasteun aan ondernemers wordt afgebouwd vanaf het tweede kwartaal 2022. Dat betekent dat de TVL met ingang van het tweede kwartaal niet meer beschikbaar is. Ook veel andere steunmaatregelen stoppen.
Meer informatie:
https://www.rvo.nl/actueel/nieuws/laatste-tvl-periode-geopend
6. Kostenvoordeel belangrijkste reden om elektrisch te gaan rijden
Elektrisch rijden wordt steeds normaler onder Nederlanders. Deze autorijders zijn kostenbewust en kopen vaker een gebruikte elektrische auto. Ook kiezen ze vaker voor privélease. Dit omdat het financieel aantrekkelijker is dan de aanschaf van een auto. Een elektrische auto (EV) wordt steeds meer gewoon een auto die lekker rijdt.
Deze resultaten kwamen naar voren uit een onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en de Vereniging Elektrische Rijder (VER) naar de ervaringen van automobilisten die nu al elektrisch rijden. Wat stimuleert hun keuze, zijn ze tevreden met elektrisch rijden en welke belemmeringen ervaren ze? Voor het onderzoek werden 2400 respondenten bevraagd.
Privélease en tweedehands
Ongeveer de helft van bevraagden is een zakelijke rijder. De rest gebruikt de elektrische auto privé. Voor deze groep is de mogelijkheid tot privélease belangrijk. 73% van de privélease-rijders geeft aan dat deze mogelijkheid hen over de streep trok om elektrisch te gaan rijden. Van de EV-rijders die in 2021 elektrisch gingen rijden, deed 28% dat in een tweedehands auto, terwijl dat in 2019 nog 16% was.
Financiële prikkel is belangrijk
Financieel voordeel is een belangrijke stimulans voor particuliere en zakelijke rijders. Voor particulieren is vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting een belangrijke prikkel om voor een elektrische auto te kiezen en elektrisch te blijven rijden. Van de huidige rijders vroeg 53% subsidie aan sinds de openstelling van de Stimuleringsregeling elektrische personenauto particulieren (SEPP).
Ook voor zakelijke EV-rijders zijn financiële redenen belangrijk. Zij geven aan dat de verlaagde bijtelling voor hen een belangrijke voorwaarde is. Daarnaast geeft een derde van de leaserijders aan bij de huidige bijtelling (verhoogd naar 16%) niet opnieuw te kiezen voor een elektrische auto.
Investeren in overstap elektrisch
Verder blijkt uit het onderzoek dat autobezitters bereid zijn te investeren in de overstap van een brandstofauto naar een elektrische. 72% stapte over van een tweedehands brandstofauto naar een nieuwe elektrische, zowel via private lease als via aankoop van een nieuw voertuig.