6. Tweede Kamer akkoord met wet uitvoering Common Reporting Standard / overzicht maatregelen in één oogopslag
Dit op 15 september 2015 bij de Tweede Kamer ingediende wetsvoorstel regelt de implementatie in nationale wetgeving van Richtlijn 2014/107/EU en van de door de OESO ontwikkelde Common Reporting Standard (CRS).
Implementatie vindt plaats in de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen (WIB) en daarop gebaseerde regelgeving.
Financiële instellingen zullen worden verplicht bepaalde financiële gegevens, zoals bijvoorbeeld saldi van door in het buitenland wonende personen aangehouden bankrekeningen, te verstrekken aan de Belastingdienst.
De Belastingdienst wisselt deze gegevens vervolgens uit met de (lid)staat waar de houder van de rekening woont.
Bij het vaststellen of sprake is van een rekening waarover moet worden gerapporteerd, worden financiële instellingen verplicht om de in de CRS en Richtlijn 2014/107/EU voorgeschreven identificatievoorschriften toe te passen.
Het is de bedoeling dat dit wetsvoorstel met ingang van 1 januari 2016 in werking zal treden.
De eerste gegevensuitwisseling zal plaatsvinden in 2017 met betrekking tot gegevens over het kalenderjaar 2016.
het wetsvoorstel is op 18 november 2015 unaniem door de Tweede Kamer aangenomen.
5. Tweede Kamer akkoord met wetsvoorstel Uitkeringen Artikel 2-fonds voor Joodse oorlogsslachtoffers / overzicht maatregelen in één oogopslag
In dit op 15 september bij de Tweede Kamer ingediende wetsvoorstel wordt geregeld dat uitkeringen uit het zogenoemde Artikel 2-Fonds worden vrijgesteld van belastingen. De uitkeringen uit het Duitse Artikel 2-Fonds zijn gebaseerd op een compensatieregeling voor Joodse oorlogsslachtoffers.
De uitkering bedraagt € 320 per maand. Er zijn 2.500 uitkeringsgerechtigden in Nederland.
Artikel 2-uitkering en belastingheffing
De Artikel 2-uitkeringen behoren tot het inkomen in box 1. Dat heeft naast fiscale gevolgen ook mogelijk effect op het recht op toeslagen. Het kabinet wil dat beëindigen door de uitkeringen uit het Artikel 2-Fonds vrij te stellen.
Deze vrijstelling was al lange tijd een breed gedragen wens van de politiek. Maar vrijstelling bleek vanuit juridisch oogpunt niet zo eenvoudig. Het kabinet hakt nu de knoop door, ook omdat de uitkeringsgerechtigden een hoge leeftijd hebben.
Bij dit wetsvoorstel zijn geen wijzigingsnota's ingediend.
het wetsvoorstel is op 18 november 2015 unaniem door de Tweede Kamer aangenomen.